mandag 13. februar 2012

Mer blått til lyst


Fortsetter med litt mer blått til lyst ,-)

Har som sagt to av ditt og tre av datt i "ymse" mønster i blått/hvitt porselen.
Disse småsakene ovenfor er China-porselen fra loppis. 
De to koppene helt på topp er veldig flotte, synes jeg. De er ganske vide, og rommer mye te. 
Nydelig bord aller øverst rundt kanten på dette porselenet.
Skålene (nederst) er risskåler (tror jeg)




  Med andre ord - og som dere selv ser - LITT av hvert,
men bruker jeg det sammen med det jeg tidligere har vist dere blir det et riktig så koselig blått bord dekket for iallefall to, kanskje tre max fire stykker.

Man tager hva man haver..... ikke sant?
Bare sjarmerende det, synes jeg!


Når jeg tenker fargen BLÅ tenker jeg ofte på bondegårder, landsbygda og ikke minst landstilen. 
Her i huset var inngangsdørene malt bondeblå. Det finnes flere forskjellige bondeblå-farger, noen med et mer grønnlig skjær enn andre, og vår bondeblå-farge er av dem som heller litt mot blågrønt. Jeg liker den fargen supergodt. Behagelig, rolig farge.

Blått er også ofte blitt brukt som dekorfarge på porselen (tenk bare stråmønsteret. Det har vært svært populært opp gjenneom årenes løp. Svigermor hadde kaffeservise i det) og jeg vet med sikkerhet at man i gamle dager svært ofte malte kjøkkenet blått for å holde fluer unna. Fluer skyr nemlig blått. 

Det er jo en ren, delikat og luftig farge da! Ingen tvil om det.
Spesielt de lyse og mer duse blåfargene.


Er du en blå person? 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar