onsdag 22. februar 2012

Brødbakst, oppskrift på saftig og sunt brød

 Nybakt brød smaker fortreffelig og det er alltid like koselig å få servert. Selv har jeg i det siste valgt å bake Ingers rugbrød, et fantastisk godt og svært sunt brød som i tillegg er lettvindt å lage. 
Oppskrifa tror jeg at jeg har funnet på en blogg, men husker dessverre ikke hos hvem. Sorry! Skader uansett ikke å gjengi hvordan man lager dette herlige brødet, - gjør det vel? Så herved videreformidles denne gode oppskrifta så flere kan få glede av den. Om man ønsker kjøpe dette brødet i butikken må man ut med ca. 38,- kr/stk, så det er økonomisk å bake det selv. Og artig!




Ingers rugbrød.
3 brød i former a 2 l.

1,3 kg fin sam.hvete
200 g fin sam. rug
200 g helkorn, hvete
75 g gjær
2 strøkne ts. salt
9 dl kruskakli
1,8-2 l vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner


Bland alt det tørre.
Løs opp gjær i litt av væsken.
Arbeid deigen godt sammen.
Deigen skal være LØS!
Forhev i 1 time.
Slå ned deigen, hev 30 min.

Slå ned deigen enda en gang og hell i former som er smurt. 
(Jeg bruker en slags øse og øser deigen oppi formene ved hjelp av den. Og i stedet for å smøre formene bruker jeg bakepapir oppi dem.)


Settes rett i ovn UTEN etterhev!


Stek i forvarmet ovn på nederste rille ved 220 grader i 50-60 min.
( 200 grader ved varmluftsovn)




Nystekt brød servert med skiver av brunost eller Jarlsbergost... hmmm! Herlig!
Da gjenstår bare å si:

 Lykke til med baksten og vel bekomme!

Klem Tove


*
Og et lite, men viktig tips:
Flott Give-away på gang hos Hjem i tiden. Gå inn på Hjemitiden.no og sjekk!
Men for all del, gå på hjemitidens.blogspot.com for å lese om Give-awayen.. Klikker dere uthevet tekst ovenfor kommer dere til butikken og ikke bloggen...
Beklager, er ikke helt stø på dette enda, så det ble litt feil....

Uansett, nydelig plansje og flotte telysholdere for heldig vinner!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar