søndag 28. august 2011

Dette har jeg ventet på lenge

Flaks, vil noen si. Bønnesvar og velsignelse, sier nå jeg! *smiler*

Stakk en snartur innom Sanitetkvinnenes torgdag helt på tampen i går og ble kjempeglad da min kjære, nedi en bokeske, fant denne boka som vi betalte den nette sum av 5,- kr for;
"Magnus, Lindberg og hesten Mari" av Hans Peterson.
"Det var vinter og snart jul. I lange tider hadde Magnus ventet på at snøen også skulle komme.........." 

 Denne boka er super superhyggelig tvers igjennom og jeg har siden jeg jobbet i en barnehage for mange år siden vært på utkikk etter den, - uten hell. (Mener å huske at jeg fikk vite at den også var utgått fra forlaget en gang det ble sjekket opp for meg.)

 Har sett etter den mange steder, så derfor ble gårdagens lykketreff spesielt for meg. Denne boka oser av idyll, den er hjertevarm og koselig og med tekst som omhandler bl.a. vennskap på tvers av generasjoner. Nydelige illustrasjoner av Ilon Wikland er det også. Det er, som dere ser av innledningen i boka, en "julebok".

Åh, som jeg gleder meg til å bli bestemor!!!! Da skal bestemor (farmor ;-)) lese fra denne boka for de små! Og så skal vi kikke på de flotte tegningene, på ny og på ny...
Kan dere få tak i den, så grip sjansen som byr seg! Dere vil ikke angre.





Det andre "funnet" er dette glassfatet her ovenfor med tre "rom". Helt greit å legg tomatskiver, agurk etc på når vi skal dekke bord. Tenker sette et sølvfat under, gjerne et med stett, så blir det ennå finere *smiler*

Nå blir det straks middag; kjøttkaker i brun saus, poteter og kokte gulrøtter... og selvsagt nykokt tyttebærsyltetøy!

Ha en fin søndag ettermiddag!
Her plaskregner det, men i morgen igjen er det meldt sol!
"......"Trampetrampetrampetrampetramp", hvisket Magnus lavt og klappet trehesten."


1 kommentar:

  1. Denne helgen var vi på loppis. En venninne og jeg stod og bladde i akkurat denne boken og sukket. Tegningene til Ilon Wikland er bare fulle av god stemning og nostalgi. De illustrerer en trygg og varm barndom. Og prislappen lød på kr 5!!!
    Jeg forbinder bildene med Astrid Lindgren. Hun er min store helt. Derfor har jeg også døpt hytten vår i hennes ånd, den heter Julibakken. (kjøpte den i juli...) Og på veggen inne henger et vers av Idas sommervise. Tårene triller hver gang jeg hører den sangen.
    Varm hilsen fra Marit

    SvarSlett