mandag 24. juni 2013

Lupiner; lekre, men noen luringer




Lupiner
 vakre å se til når de blomsterer, men i mine øyne "farlig" hvis de slippes løs.
Snakker av erfaring. Satte ned et par Lupiner i en tidligere potetåker her hjemme og de gikk helt bananas. Ja, man kan unngå det om man er pinlig nøye med å klippe av og kaste alt i søpla av frøhus rett etter de er avblomstret så de ikke får frø seg selv, men så er det å huske på dette og gjøre det da hver eneste sommer.
 Jeg var ikke flink nok til det.



Som tidligere nevnt har jeg - klok av skade - erklært "krig" mot Lupin-enga i vår hage. 
Har gitt bort masse til noen som ønsket seg Lupiner til skjerming mot naboer. Og så har jeg spadd opp/klippet hardt ned og fjernet mange som er blitt kjørt på søppelfyllinga. Nå har jeg vel bare et par (2!) igjen som jeg har jernkontroll på *smiler*
Juhuu! Glede!



Visst er de vakre der de blå spirene strekker seg mot himmelen, 
men som sagt - de er veldig yr og vill... og noen skikkelige luringer som må tuktes.




Hva synes du om Lupiner?
;-)



8 kommentarer:

  1. Jeg strever med å få dem til å spre seg:) Vil ha dem bakerst i bedet, men de nekter. I år fikk jeg en blomst. Den blå er vekke - borte vekk. Skjønner ikke det jeg.

    Så kjekt at St.Hans aften ble så flott hos dere. Her høljet det ned.

    Ønsker deg en fin ukestart.

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  2. Jeg synes luringer er vakre mens de blomstrer, men ikke noe særlig etterpå. Jeg har aldri hatt det i hagen og har ingen erfaring med spredning.

    SvarSlett
  3. Det skulle jo være lupiner og ikke luringer da.... Noen ganger skriver iPaden av seg selv om en ikke passer på.

    SvarSlett
  4. Jeg synes lupiner er noe av det vakreste, men jeg ser klart faren ved å slippe de løs..... D

    SvarSlett
  5. Kan godt tenke meg at dei sprer seg fort men vakre er dei så absolutt:)
    Ønsker deg ein fine dag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  6. Jeg liker dem og vil ha dem, men jeg har ingen erfaring med dem...så vi får se om jeg er like begeistret om en stund :)

    Klem

    SvarSlett
  7. HEI PÅ DEG:)
    JEG ELSKER LUPINER
    MEN HOS MEG VILL DI IKKJE BLI...
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  8. Lupiner er vakre, men det blir jo et problem når de sprer seg uten at man ønsker det! Godt du har fått kontroll på dine lupiner, og et par gjør vel ingen skade! Nydelig å ha de i vaser og mugger!

    Ja, jeg er veldig fornøyd med Kitchen Aiden min, og bare elsker den fargen! Utrolig glad jeg fikk tak i den, og jeg føler på meg at vi kommer til å bli riktig gode venner!

    God natt til deg, og god onsdag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett