mandag 12. desember 2011

Gode følelser


Det tredje lyset er tent og vi er på vi på vei mot


 4.søndag i advent. Så fort som tiden kommer er vi nok der ganske hurtig ;-)


Enn så lenge, adventstjernen skinner fortsatt - natt og dag,
mens vi haster mot den store høytiden og Julens glade budskap som skal bli forkynt i kirke og hjem;
 
  (Bildet er fra boken Barndommens Jul)

"En Frelser er oss født i dag..."

 Synes ennå jeg kan kjenne forventningen jeg hadde juleaftens morgen, den helt spesiell julefølelsen,
og hvor fasinert jeg som liten pike var over juletreet som mor og far hadde pyntet etter at vi hadde lagt oss lille juleaften. Da vi ble større fikk vi (min storesøster og jeg) være med (og hente tre i skogen noen dager før jul) og pynte det selv, på selveste juleaftens formiddag. 

Etterpå fikk vi kose oss med sammenbrettede smurtlemser som mor hadde bakt - med brunostskiver inni - og hjemmelaget "hembryggøl" (uten alkohol) Nam nam. Vi satt alltid på kjøkkenet, kan jeg huske. 

Nøtter, frukt, fiken og annet godt; bl.a. hjemmelagde (fra bunnen av med maling av mandler i mandelkvern...) figurer i marsipan ble tatt opp fra matkjelleren og plassert i store uthulte rirkuler/vakre små glass-skåler i veslestua.... Det luktet gran og det var JUL i huset.....

Minner som skaper gode følelser.......

 
 Disse magnetene tar jeg med helt til slutt - de kjøpte jeg i en nettbutikk, glemt navnet, og jeg har planer om å lime en smykkelås bakpå dem så de (IKKE alle samtidig, nei *smiler*) kan brukes som nåler/brosjer f.eks på en kåpe/lue nå til jul.

En liten hyggelig hilsen; Varme juleklemmer, Gledelig Jul, GOD JUL til den jeg møter på min vei.......
Smart ide, synes jeg!

Ble litt "hummer og kanari" i dette innlegget, ser jeg, men det tåler dere vel????

Klem TOVE

3 kommentarer:

  1. Et koselig julestemnings-innlegg. Så gode minner du deler med oss fra julaften da du var lita. Har enda den gode julefølelsen i behold. Det er deilig. :) Godt å tenke på hvorfor vi feirer jul. Det er viktig å tenke på i denne forberedelsestida. Likte veldig godt de magnetene dine. Smart å bruke de slik du har tenkt det.

    SvarSlett
  2. Julen er jo hummer og kanari: budskap, tradisjon, gaver, rydding, vasking, pynting, mat osv. osv.

    SvarSlett
  3. Så kule magneter!
    Klem

    SvarSlett