fredag 30. november 2012

Om å gruglede seg.....





For den som har flere "skattekister" på kvisten eller i kjelleren fulle av julestæsj kan det å velge 
HVA som skal frem til jul være et problem.

Som for eksempel hva engler angår.
Det er sikkert flere enn meg med et rikholdig utvalg engler... eller hva?
Jeg har alltid vært glad i engler og er det fortsatt,
 og har derfor gjennom årenes løp fått mange varianter i min samling.
 Men man endrer jo litt smak ettersom årene kommer! Ikke sant?
 Det man likte i forfjor eller fjor behøver ikke være det man foretrekker dette året.


Hvem som får være med i "Jul i Dronninghuset i år" er derfor ennå ikke helt bestemt,
selv om jeg nok har en følelse av hvordan julehuset vil bli seende ut.
;-) smiler (-;


 En ting er sikkert, - jeg orker ikke fylle opp huset med masse stæsj over alt, så det blir nok
"noen" engler mm. som blir liggende i sine respektive kasser denne julen. Det fine med engler er imidlertid at de kan brukes året rundt, så de parkeres jo ikke for alltid! 



Kjenner bare at jeg trenger mer luft rundt meg jeg her hjemme .... klarer ikke ha ting over alt lenger.
Da guttene var små pyntet jeg mye mer enn det jeg har gjort de siste årene. Huset vårt var et julete julehus. Med masse jul. Sånn jevnt over. Og over alt.



Nå:
Jeg har en ting jeg prioriterer. En ting jeg elsker pynte. 

Juletreet!
 (Ja, med unntak av å sette på lysene da. Elektriske lys med alt for kort avstand mellom lysene, - en årlig kilde til frustrasjon! Kjempejobb å få lysene plassert pent... og med litt system! En tålmodighetstest de luxe. Jeg flytter på dem hit og dit....Frem og tilbake... Drar i grenene. Strekker grenene maksimalt oppover, bøyer grenene laaaangt nedover.... Huff og dobbelthuff!
 - Noen som kjenner seg igjen? ;-))



Men jeg prioriterer altså juletreet. 
Treet her i gården er fantastisk. Kronjuvelen! Hi hi. (Skryter litt selv nå, men det er sant!) 
Det bugner som regel, funkler og glitrer....
Eller rettere sagt det gjorde det FØR I TIDEN....for det har også fått føle Dronningmorens knallharde pyntenedskjæringer de senere årene og fremstår nok mer som en delvis "ribbet høne" - ja sammenlignet med tidligere tiders overlessede prakttrær.
 Skyldes det kan hende latskap - eller er det en del av modningsprosessen hos Dronningmoren?
Og at hun ikke lenger er småbarnsmor i trettiårene...?



(i  fjor)



Men ..... så er det dette med barnebarn da. Nye generasjoner kommer til.
Dronningmoren (jeg) er jo blitt bestemor, og da må nok JULETREET begynne å bugne igjen
 - iallefall om noen år. 
Når prinsessen vokser til! 
Klart det! Bugne og glitre! Fra topp til fot. 
Så prinsessen kan hvine av fryd og øynene funkle av glede når hun kommer inn i bestemor og bestefars finstue! Herlig det da!


Yezz, da er det banket enstemming igjennom av Dronningmoren herself.
 Ja, for det er forøvrig bare hun som har stemmerett hva juletreet angår.
Jeg skal og må føre inn igjen tradisjonen med bugnende tre.
Om noen år..
Så kan jeg slappe av iallefall dette året...
Bare kule`n.



Fin senkveld til deg
- og takk for at du gadd lese mitt tankespinn.....!
 Forresten, skal du pynte mye eller lite til jul???
Noen favorittpynt?




1 kommentar:

  1. Ha, ha, dette er som om jeg skulle ha skrevet det selv!
    På loftet ligger kassevis med julepynt i alle farger og fasonger og stiler, og jeg aner ikke hvordan det skal bli her i år.
    En ting er sikkert, med tre barnebarn fra 13år til 4 mndr., MÅ vi ha et juletre som rekker helt i taket!
    Nå har det kommet snø her i Bergen også, så da begynner den riktige stemningen å melde seg, heldigvis :)

    SvarSlett