tirsdag 10. april 2012

Drømmer


Denne utrolig vakre boka; "Blomster og buketter"  av Isabella Smith, ble kjøpt på årets Mammutsalg.
For en inspirasjonskilde!
 De lekreste blomsteroppsatser - drøssvis av dem - og masse nyttig info for den som elsker hage.
Er veldig glad for at den fikk bli med meg hjem. En sann fryd å sitte å bla i den og drømme seg bort til sol, sommer og varme dager....



Passet utmerket å kikke litt i den denne påska og bare la tankene fly, ettersom snøen lavet ned ute...

Jeg er ikke så veldig ivrig til å så og dyrke frem sommerblomster selv lenger - gjorde mye mer av det før - men noe har jeg iallefall planer om å få i jorden. Erteblomster er en av de sikre, - velduftende erteblomster i forskjellige rosanyanser og hvitt....  Herrrrrlig! Blomkarse også kan hende og lave lubne Solsikker. 
(Er jo billig å kjøpe små potter med Blomkarse og Erteblomster-planter og da, på Hagesenteret, så ingen krise uansett. Noen Ringblomster pleier jeg også å kjøpe der, noen som er kommet langt når de handles inn. Blomstrer lenge de også. Forbinder dem med min barndom. Koselig!)



Og en liten grønnsakshage kunne selvsagt vært kjekt å ha. Ruccola (salat) skal jeg iallefall ha, - er enklet å så og få til selv, - fint å kunne plukke det inn fra egen hage. Likeså Issalat. Kan hende noen tomatplanter også? Har hatt det også tidligere, frittstående utendørs hele sommeren igjennom i store potter, men med vekslende hell hva frukt angår. Avhenger veldig av sommeren; varm eller kald.

Erteblomster er nydelig.... klatrevillig også!

Og så kjøper jeg noen fine frodige krydderurter og setter ut når den tid kommer. Kjekt å ha!

Vi har egentlig mest stauder her i hagen hos oss, enkelt - ettersom de kommer igjen år etter år - og også mer økonomisk på sikt. Jeg liker stauder! Hører hjemme i en gammel hage. Har massevis av stauder.


Flere enn meg som gleder seg sommeren og som har begynt å planlegge årets hagesysler? 
Har du forslag til noen sommerblomster eller lignende jeg burde prøve ut?
 Hva tenker du å så/dyrke frem i år?
 Koselig om du legger igjen noen ord om dine erfaringer... og gjerne hvor i landet du bor!

God dag til deg,  klem TOVE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar