fredag 16. august 2013

Done!


(Arkivfoto, kom ikke på å hente fotoapparatet i går kveld...)


Da er årets saft på flasker og satt i kjelleren,
 - det ble en kok med solbær og den andre og siste var blandet saft av solbær, rips, jostabær, rød stikkelsbær og litt bringebær.

Så godt å være ferdig -!- for det er ærlig talt ikke alltid like lystbetont å stå ved buskene på timesvis, vaske/skylle og varme flasker og koke saft for deretter å tappe den direkte på flaskene. Og å vaske opp dampsaftkokeren etterpå, - det er vel kanhende den mest krevende jobben. Å få den helt ren og fin igjen tar tid. Blir lett endel vannsøl da.  Hoho... Men nå er også det gjort! Jippi!

 Du verden SÅ HERLIG det er etterpå, når unnagjort saftjobb! Liker!
Kjekt å ha hjemmelaget saft og lettvint å gå ned i kjelleren og hente solbærsaft om litt småsnufset og blandasaft til risengrynsgrøt og russedessert-laging.


I dag har jeg hatt besøk av ei tantejente med barn så da ble det enda mer plukking av bær. 
Bare koselig å hjelpe til litt og jeg er glad de vil ha hagebær! 
Trist om den blir stående på buskene...
Har du saftet noe?


Fin fredagskveld til dere alle.

Klem klem

3 kommentarer:

  1. Jeg er ikke flink med slike ting, har ikke bær i hagen heller. Har hjulpet min mor med dette, det er mye arbeid. Bestemte meg for at så mye arbeid vil ikke jeg ha.
    Men det må jo være en stor tilfredsstillelse når alt er i hus :)
    Gratulerer med flott jobb!

    SvarSlett
  2. har 1 ripsbusk og den er nå kommet på falsker som saft ....ble 5 flasker :-)
    tar en ny runde når eplene er modne...liker godt eplesaft :-)

    Ha en fin helg!

    klem tone

    SvarSlett
  3. Så flink du er :-)
    Har ikkje safta, men fått litt bær i frysaren.

    Ha flott helg!

    SvarSlett